SMS-dagbog fra Nigeria, nov. 2006
Følg med i horneXplorers rejse til Nigeria i noveber 2006. Der var ikke umiddelbar mulighed for kommuniaktion via internettet, men holdet sendte løbende sms'er og lydfortællinger hjem, som ligeså hurtigt kom online på holdets daværende hjemmeside www.hornexplorer.dk.

Se også
Rejseprogrammet
Video fra rejsen

#1 - Torsdag 16. november kl. 15:42

Afgang fra Aalborg Rutebilstation. Først med bus og så med skib, så med fly og så med bus.
Nu er vi afsted, og alle er spændte. Vi forlader Danmark kl. 20 og lander i Abuja i morgen kl. 9.25. Pas på Danmark! Pas på jer selv! HW

#2 - Torsdag 16. november kl. 18:06
Copenhagen Airport er et virvar. de nye regler for håndbagage giver problemer. Vi er ekstra hårdt ramt, da London har særregler. Der er lang vej til Nigerie. Men humøret er højt. HW

#3 -Torsdag 16. november kl. 19:55
British Airways BA 821, planmæssig afgang 19.55 er forsinket 25 minuter. Det kan give problemer i London, hvor tiden i forvejen er knap. HW

#4 - Fredag 17. november kl. 06:09
Netop ankommet til Abuja. 25 grader, men det blive kun varmere fra nu af. Indtrykkene er mange. Eleverne er glade og spændte, men også trætte efter mere end 20 timers transport.

#5 - Fredag 17. november kl. 09:10
Temperaturen stiger langsomt, men sikkert. Vi er virkelig kommet til en anden verden. Kvinder med store krukker på hovedet og børn, der sælger kasava (en mellemting mellem kartoffel, gulerod og roe) fylder vejkanten. Der dyttes konstant, og bilerne kører noget vildere end i Danmark. Nigerianerne er venlige, gæstfrie og ovenud hjertelige i deres modtagelse af os! Vi har nu 313 km. foran os til byen Jos, hvor vi skal sove i nat.

#6 - Fredag 17. november kl. 15:11

Vi er nu nået til Jos, hvor vi skal bo i nat. Byen er på størrelse med Århus, og lige bag gæstehjemmet ligger bjerget Dogon Dutse. Det bestiger vi i eftermiddag. Solen banker ned, og Carsten har allerede fået en rød højre cyckelryttterarm. Alle elever hilser mor og far, søskende og bedsteforældre.

#7 - Fredag 17. november kl. 19:32

Her står vi på Dogon Dutse. Alle kravlede på bjerget. Nogle nåede toppen, hvilket faktisk var lidt af en bedrift.

I aften sover alle godt, omgivet af afrikanske lyde, chikader, kaldende minareter, tøffende knallerter og almindelig storbylarm. Godnat herfra!

#8 - Lørdag 18. november kl. 10:42
Tro det eller ej, men det var faktisk koldt i aftes. Dogon Dutse, hvor vi sov, ligger højt på et plateau, så temperaturen faldt helt ned til 19-20 grader. Lige nu kører vi ned fra plateauet, og mod Numan og Mbamba. Klokken er 10:42, og det er allerede meget varmere. I bussen er der tid til at snakke og bearbejde nye afrikanske oplevelser.

#9 - Lørdag 18. november kl. 16:12
Vi nærmer os langsomt Numan. Vejene bliver dårligere og dårligere med store huller og sprækker i asfalten. Regntiden og den manglende reparaton har gjort sit til at vejbanen er væsentligt ringere end i februar, sa sidste års XP besøgte landet. I Numan skal vi ganske kort hilsen på ærkebiskop Nemuel Babba, inden vi haster vidre for at nå kostskolen, Lutheran Junior Seminary i Mbamba, inden det bliver alt for sent.

#10 - Lørdag 18. november kl. 17:45

Hvordan mon det er at besøge den nigerianske ærkebiskop? Det ved xplorerholdet, for vi har netop mødt Menuel Babba og hans færøske kone, Kaja. Da vi kom, stod Nemuel i døren og tog imod. Han gav os alle, både elever og lærere, et kæmpe velkomstknus.og bød på kolde sodavand, - noget, der vakte jubel efter mere end 8 timer i en 40 grader varm minibus.

Vi sidder stadig i busserne og har en times kørsel tilbage til Mbamba. Her venter Mrs. Bongi og eleverne ... og en uendelig række oplevelser.

#11 - Søndag 19. november kl. 07:25
Vi ankom til Mbamba efter mørkets frembrud. Mrs. Bongi havde sørget for varm mad, og skoleuniformerne lå parat med navnesedler. Efter en typisk nigeriansk velkomst med musik og skuespil, (som vi faktisk ikke forstod), var det sengetid. Piger og drenge sover i hver sin ende af skolens store grund. De fleste har ikke sovet så meget. De fremmede lyde, gederne, harmatan-vinden, der blæser sand ind over landet fra Sahara, og småkryb har holdt mange vågne. Nu er der morgenmad kl. 7.30 og gudstjeneste kl. 9.00.

I øvrigt skal vi sende de varmeste hilsener til sidste års XP fra eleverne her på skolen. De spørger meget til jer og savner jer meget.

#12 - Søndag 19. november kl. 21:25
Der er netop kommet en øjebliksrapport via mobiltelefon fra Mbamba. Den kan høres som MP3-fil ved klik på linket herunder. Vi beklager den dårlige lydkvalitet.

Louise B. Elmose fra xplorer fortæller lidt om de første par dages oplevelser. I baggrunden kan anes lyden af evening devotion, aftensang. I formiddags var der gudstjeneste på skolen. Og i morgen begynder så undervisningen med timer efter morgenmad og morgen assembly. Flere af pigerne har i øvrigt fået flettet håret, så de nu ligner nigerianere endnu mere. Mørket er faldet tungt over Mbamba.

#13 - Mandag 20. november kl. 15:45
Første skoledag. Og det er en helt anden verden!

Undervisningen er anderledes tilrettelagt. Det er udenadslære, tavleundervisning og terperi. Niveauet er i mange fag - overraskende nok - noget højere end i Danmark. Jævnaldrende undervises i matematik og fysik på 1.-2. g-niveau.

Andre fag er helt "nede" på jorden. Vi har i dag både haft: engelsk, matematik, nigeriansk statskundskab og handel på skemaet.

Og så har mange af pigerne igen fået flettet hår. Se foto til venstre.

Vi har i øvrigt været live i Radio Hirtshals. Pas på jer selv og Horne. Alle elever er glade og er - i ordets bogstaveligste forstand - de varmeste hilsener (37 grader).

#14 - Tirsdag 21. november kl. 08:45
Kl. 05.30 ringer klokken. Det er en gammel hjulfælg, som en af eleverne slår på. Den kan høres over hele skolens område. Der er ikke morgenmad før kl. 07.00, så inden da skal eleverne gøre rent. Klasseværelser, fællessal, sovesale og hele compound'en (dvs. området omkring sovesalene og toiletterne) skal fejes. Det er også nu, der er tid til étagevask og tøjvask. Skolens vandforsyning er afhængig af en separat strømtilførsel, som ligesom anden elektricitet ikke er 100% pålidelig. Skolen og dens 540 elever har derfor været uden vand i 3 uger. Hver elev henter i stedet vand i en spand ved en vandpumpe uden for hovedindgangen, ca.1,5 km. væk. Men den afrikanske gæstfrihed byder, at et par af de nigerianske elever henter vand til os, så vi kan nøjes med at fylde spanden ved det store kar foran vores dør. Det er på én gang naturligvis dejligt og bare alt for meget, når man nu ved, hvilket arbejde, der ligger i at fylde karet. Men tilbyder vi at hjælpe, bliver vi venligt og kærligt afvist; vi er gæster.

I går eftermiddag fortalte Mrs. Bongi om skolens historie. Det foregik formelt og efter alle de nigerianske kunstens regler. Hun sad bag et bord på podiet sammen med Uncle Babatu, skolens viceleder. Og på rækkerne sad vi og skolens ældste elever. På nigeriansk engelsk var det en "session", hvor vi på skift fortalte om danske og nigerianske samfundsforhold. Aftenen i går gik med hygge på Carstens, Torbens og Hans' værelse. I dag går turen til handicapskolen REMI.

​#15 - Tirsdag 21. november kl. 23:24
Dagen i dag har været vigtig. Mange ting har ændret sig. Både vores syn på Afrika og vores syn på hinanden har flyttet sig. I stedet for to timer på Mbamba har vi besøgt den lille handicapskole REMI.

På handicapskolen: Muldbak og Hannatu

På handicapskolen: Heidi                                          På handicapskolen, Rune

I et land, hvor man indtil for nylig satte handicappede børn ud, er det naturligvis noget ganske særligt, når en mand som Mr. Bongi åbner og driver en skole for dem under mottoet: "Every child is gold". På skolen mødte vi eleverne, så deres undervisning og legede med dem. Og især pigerne tabte deres hjerter til de mindste af eleverne. Ligesom XP-turen sidste år var besøget et foreløbigt højdepunkt, for vi har samtidigt lært så meget om os selv ...

Evening devotion bød til aften igen på en meget stærk og varm udgave af XP-Mamba-sangen "One Family. Læs mere om den og hør den ved klik i menuen til venstre - eller [ KLIK HER ]

#16 - Onsdag 22. november kl. 09:50
Lærerne og flere af eleverne på REMI sender en varm, varm hilsen til sidste års XP. Særligt er der en hilsen fra lille Hannatu til Camilla. Hannatu har det godt og kan i dag synge med på sangene og følge lidt med i undervisningen. Hun smiler og nød, at dette års piger kom på besøg og legede med hende og holdt om hende.

Lyt til stemningsrapport fra REMI (tirsdag)

#17 - Torsdag 23. november kl. 23:34
Sådan er Afrika - også!
Vi har i eftermiddag lagt sidste hånd på de præsentationer, som eleverne lavede hjemmefra om Danmark. I aften var det så aftalen, at vi skulle vise det hele til "Danish Evening".

Vi havde sat computeren og projektoren til, så vi kunne vise de power point-præsentationer og de film, vi havde med. Og pludselig gik strømmen! Og de højtalere, som vi hele dagen havde fået lovning på, ja, de var der heller ikke.

Det var til gengæld de 550 elever. Mrs. Bongi var ked, og det endte med, at vi har udskudt aftenen til i morgen aften.

I går var vi til det store årlige kirkemøde. Her præsenterede alle eleverne sig, og vi fortalte de mere end 300 fremmødte præster om horneXplorer.

I parentes bemærket blev ærkebiskop Nemuel Babba genvalgt med stemmerne 316 ud af 377. Vi skal besøge Nemuel på lørdag. ellers holdt Marianne, Lærke, Anders og Michelle i dag skolens morgensang, inden Torben, Carsten og Hans overtog undervisningen for et par timer og viste, hvordan der er i Danmark.

I eftermiddag har vi været på markedet i Jimeta.

PS. Christina havde en god fødselsdag i går. (Se billedet her over.)

#18 - sendt lørdag 25. november kl. 06:40
Natten mellem fredag og lørdag: I aftes holdt vi endelig "Danish Evening". Det var en ganske hyggelig aften, hvor de fleste elever overskred deres egne grænser og stod foran 550 nigerianere med en fremlæggelse om f.eks. danske traditioner og det danske politiske system. Det giver rygrad, som holder langt ud over turens 15 dage. Vi sov alle godt i nat ... lige indtil kl. 04.30, hvor der åbenbart var tid til motion. Syngende løb drengene i takt rundt på compounden for inden morgenmaden at kunne nå både bad, oprydning og strygning af deres skoleuniformer.

Hele XP-holdet i deres blå skoleuniformer

Også XP-eleverne har hele ugen gået i uniformer, dels en blå til timer, dels en brun- og hvidternet til måltider og i fritiden.
I går var en meget varm dag! Næsten 40 grader. Og i lørdag tegner til at blive lige så varm.

#19 - Lørdag 25. november kl. 08:30
Lørdag kl. 8.30: Turen går nu mod Numan, hvor vi skal besøge ærkebiskoppen og bl.a. opleve en spedalskhedslandsby. For at signalere vores tilhørsforhold bærer eleverne compounddresss, den ternede skoleuniform.

XP-pigerne i deres compounddress

XP-drengene i deres compounddress

#20 - Lørdag 25. november kl. 16:27

Spedalskhedslandsbyen Sabon Gari er en ægte afrikansk oplevelse. Små lerhytter, som man kun troede fandtes på gamle dokumentarfilm, står side om side.

De primitivt udseende hytter er lavet af hø, men er faktisk meget pæne indeni med senge, tæpper, plakater, radio osv. Der er også en ”køkken-hytte”, indrettet mere primitivt, med gamle gryder over bål på sandgulv. Geder, et par køer og glade små børn, der kæmper for at komme ind foran vores kameraer. Byen er oprindeligt anlagt som en klinik til behandling af spedalske, men behandler i dag flere tuberkulosepatienter.

Når man får spedalskhed (som sort) starter det med at man får en masse hvide prikker, og så begynder lemmerne derefter langsomt at rådne væk. Det var meget skræmmende at se.

Der er meget varmt i landsbyen, så det bliver rart om lidt at sætte sig i to store kanoer og sejle ned ad Benue-floden. Vi skal i øvrigt sende en varm hilsen fra ærkebiskoppen til alle elever og forældre på Horne Ungdomsskole.

#21 - Lørdag 25. november kl. 22:35

Næstsidste aften på Mbamba. Det afrikanske mørke har sænket sig over Mbamba. Nattens stilhed blandes af lyden fra gederne, harmatan-vinden, der blæser sand ind over landet fra Sahara, og pib fra forskelligt småkryb.

Det er faktisk vemodigt. Alle har knyttet stærke bånd til skolens elever. Og alle tager en del af deres livsglæde og livsmod med sig. For det er det, de har, de nigerianere. Og en dedikeret hengivenhed.

I alle klasselokaler hænger denne tekst:
"Student's Creed. I will by help of almighty God, erase out of my life the faliures that come from wasted hours, and write into it succes that results from time well spent. - I will, by His grace, keep life's page clean, and fill it with the record of knowledge gained. - I will, by His strength, fix my eyes consistently on the goal of my ambition, and labour diligently towards the accomplishment of that goal. - I will, by his power, work hard, hope high, and live up to the best, that is in me, so that in the end, I can say, thank you Father for leading me through it. - Recieve the honour, glory and adoration, in Jesus's name. Amen."

Jo, det er i den grad en kristen kostskole, vi har gået på i den forløbne uge, og det virker bare så sammenhængende og naturligt her. Tro, skole, fremtid, livsglæde og det mulige er dybt sammenvævet i Nigeria. Alle er meget trætte. (Husk, nogle elever var oppe allerede kl. 04.30 for at løbe).

God nat Danmark!

#22 - Mandag 27. november kl. 06:14

Nye venskaber er skabt

Det utrolige er sket. Otte dage har sat sine uudslettelige spor. Nye venskaber er skabt, og det bliver hårdt at sige farvel.

Det er skik i Nigeria, at man efterlader en lille ting til den ven, man forlader, så alle har haft travlt med at dykke ned i bunden af kufferten og finde den helt specielle souvenir. Og der er udvekslet adresser til den helt store guldmedalje.

Så det forunderlige er sket: På under 10 dage har XP-eleverne og eleverne på Mbamba skabt unikke venskaber, som vil række langt fremover. I aftes havde vi "Last Supper". Sang, dans, skuespil var med til at skabe "One Family".

Det er meget stærkt, når alle står i fællessalen og synger, at vi alle er brødre og søstre. Men det er vi!

Otte dage, som har gjort eleverne på Mbamba og os til brødre og søstre, som passer på hinanden og tænker på hinanden! Så når busserne om en time ruller ud ad skolens port, bliver der med sikkerhed knebet mere end én tåre. Ser man nogensinde hinanden igen? Kan man holde kontakten? En ting er sikker, og det er, at der er sat dybe sår i alle.

Vi deltog i undervisningen på Mbamba.

Ingen går på Mbamba eller besøger Mbamba uden at ændres. Ingen! Og Mrs. Bongi, ja hun snakker allerede varrmt om de nye danske venner på horneXplorer 07/08.

#23 - Mandag 27. november kl. 13:10
Øjebliksrapport fra en øde landevej
Det var meget svært for eleverne at tage afsked med deres nye venner i morges. Vi er nu på vej i bus til naturreservatet Yankari Game Reserve, hvor vi skal bade i de 32 grader varme kilder og helst også skulle nå at komme på safari på en lastvogn i eftermiddag. Men det er ikke sikkert, at det kan nås, for lige nu holder en af busserne ufrivilligt stille i vejsiden på et øde sted. Motoren er brændt varm og det damper voldsomt op af køleren. Vi kan bare vente....
Marianne Knudsen har netop sendt denne øjebliksrapport. Marianne sender desuden en STOR afrikansk hilsen til sin mormor, der har fødselsdag i dag.

#24 - Mandag 27. november kl. 14:10
På landevejen igen efter en times ufrivilligt hvil:
Så kører vi endelig igen. En af vores tre minibusser har hele ugen haft en del kedelige motorproblemer. Men vores chauffører plejer at kunne fikse det med lidt ståltråd og en træpind.

I dag kører vi vores længste tur. Fra Mbamba til Jimeta og nationalparken Yankari, hvor vi i eftermiddag skal på safari og bagefter svømme i de 32 grader varme, krystalklare kilder. Det bliver fantastisk!

Så kører bussen igen på den øde landevej mod Yankari

Men vejen dertil er slem. Lige nu sidder vi i busserne. Her er stegende hedt, og vi måtte vente en lille times tid "in the middle of nohwere", fordi den ene bus var kogt tør. ØV!

Nationalparken er Nigerias eneste turistattraktion, og så er den endda ikke ophidsende. Mange af parkens løver og elefanter er nemlig faldet for krybskytter. Men vi ved fra andre rejsende, at man kan være heldig. Forleden var der en flok på 40 elefanter på morgentur. Parken er stor og ligger langt væk fra alting, - også uden for GSM-nettet, så der kommer ingen hilsen det næste halvandet døgn, da vi faktisk skal sove inde i parken.

Alle er glade, men savner allerede vennerne på Mbamba!

#25 - Tirsdag 28. november kl. 16:40
Yankari Nationalpark er et paradis i Nigeria. Ingen tvivl om det. Efter at have boet på Mbamba - uden rindende vand, og kun pletvis etagevask - er det en sand fryd at svømme i de varme Wikki Warm Springs.

Wikki Warm Springs, - 32 grader varmt, rent og klart vand

4. mill. liter i døgnet strømmer op af klippen, og vandet er så klart, at man kan se 5 meter under vandet! Det er luksus, og alle var vilde med det. Selv de mange store bavianer, der går frit omkring inde i lejren og omkring kilden, så ud til at nyde vores besøg. ... Måske der faldt en kiks af?

Tidligt i morges var vi på safari i to åbne ladvogne. Normalt tager sådan en tur halvanden time, men vi var faktisk af sted i næsten to timer, fordi vores driver pludselig så friske elefantekskrementer. Og dem - elefantere, og ikke afføringen, - ville han da gerne vise os. Så vi kom på rigtig opdagelsessafari. Men vi fandt dem dog aldrig.

Til gengæld så vi adskillige store ferskvandskrokodiller, en stor flok vandbukke, flotte fugle - og sågar en flodhest ... og så altså frisk elefantafføring.

Efter en nat med vilde dyrelyde og endnu en svømmetur i kilderne gik turen tilbage mod Jos via Gombe og Bautchi.

Det er nu 6 timer siden, vi forlod Yankari, og vi har kun 14 km. tilbage. I nat sover vi igen på Dogon Dutse, hvor vores nigerianske XP-eventyr også begyndte for 11 dage siden.

#26 - Onsdag 29. november kl. 21:10
Det er en meget følelsesmæssigt udmattende oplevelse at rejse i en fremmed kultur. Her på falderebet er det ved at gå op for alle, at denne tur virkelig har ændret og givet meget. I dag har vi besøgt Gidän Bege, et imponerende projekt, der hjælper fattige gadebørn væk fra gaden.

Timothy og de andre drenge på Transition House synger gerne for deres gæster.
Han komponerer også gerne selv, hvilket XP-holdet også fik et par ekempler på.

Senere besøgte vi Transition House, hvor andre tidligere gadedrenge sang og spillede for os.

Vi har også i dag været på et par markeder, så rygsækken nu bugner af bugner af nigerianske souvenirs: masker, krukker, hatte, smykker og små trommer.

I går aftes havde vi besøg af Collins, som faktisk besøgte Horne i maj måned. Læs mere om besøget og se fotoshow fra besøget her.

Han havde taget sin gode ven, Steve, med. Steve Jones kommer i øvrigt også på besøg på Horne i december 2006 eller januar 2007. Han er professionel bassist og gav os hver især sin nyeste cd.

#27 - Torsdag 30. november kl. 14:05

Jos ligger i Plateau-state, og det hedder det med god grund, for det meste af staten ligger højt hævet på et bjergplateau. Derfor er der også væsentligt koldere (27 - 28 grader) mod op til 40 grader i hovedstaden. Vi er nu på vej ned fra plateauet. Vi sidder i busserne med propper i ørene og sved på panden. Vi er på vej mod Abuja, hvor vores allersidste dag i Nigeria skal bruges på et besøg i den nye, store domkirke, der mest af alt ligner en mellemting mellem Operahuset i Sydney og Nordjyllands Kunstmuseum i Aalborg.

Vi når også at komme lidt rundt i hovedstaden og opleve endnu en ny side af dette enorme land; nemlig at Nigeria også rummer en vestlig storby med glasfacader, modebutikker og trafiklys. For Nigeria er også modsætningernes land. Forskellen på rig og fattig er kolossal. Forskellen mellem at have til dagen i dag eller ikke at have til en skål ris, at leve eller at dø, er ubegribeligt stor.

Men det er jo nok også derfor, at alle nigerianere tror på Gud, Allah eller guderne i de lokale, oprindelige religioner. Det er troen, der her gør livet udholdeligt.

Vi bliver lige nu stegt i busserne, mens vi hastigt nærmer os hovedstaden Abuja, hvor vi skal tilbringe den sidste nat.

#28 - Fredag 1. december kl. 06:30
XP-lokalet bliver ikke til at kende. I går købte vi på det store marked i Abuja det flotteste nigerianske stof til at sy gardiner af. Og minsandten om vi ikke også fandt et par nigerianske filmplakater. Det er ren kitch. I nat har vi sovet på et flot luxushotel. Dvs. "the Nigerian way"!

Klokken er nu 06:30, og vi er på vej mod Abuja International Airport. Vores fly mod London Heathrow letter om 3 timer. Det bliver en usædvanlig smuk hjemtur over Sahara i dagslys. Til alle jer derhjemme: Glædelig 1. december.

#29 - Fredag 1. december kl. 17:30
London. Regn. Nogle står stadig i klip-klapper. Det virker groteskt her midt i Englands regnvåde december-pynt. Vi har nu lidt tid, inden afgang mod København.

#30 - Fredag 1. december kl. 22:30
Med lidt forsinkelse fra London er vi nu igen på dansk grund. Foran os venter en togrejse gennem Danmark, som sammenlignet med de mange lange, bumlende og varme busture i Nigeria er det rene vand.

Alle på HorneXplorer sender de varmeste hilsner til familie og venner og andre, der har fulgt med i vores nigerianske eventyr. Følg med på disse sider i de kommende uger og se video og billeder fra turen og læs om holdets fantastisk rejse.